Novosti / Hrvatska zajednica županija

  • Načelnik Stožera civilne zaštite Koprivničko-križevačke županije Ratimir Ljubić: „Svaka županija je specifična, a ključno je reagirati na vrijeme“

Načelnik Stožera civilne zaštite Koprivničko-križevačke županije Ratimir Ljubić: „Svaka županija je specifična, a ključno je reagirati na vrijeme“

Od početka epidemije koronavirusa svakodnevno pratimo preporuke i upute Stožera civilne zaštite RH, čijem radu velik doprinos daju županijski stožeri. O trenutnoj situaciji, izazovima i aktivnostima kojima se bave oni koji su „na terenu“ i najbliži građanima, razgovarali smo s načelnikom Stožera civilne zaštite Koprivničko-križevačke županije Ratimirom Ljubićem.

Kako izgleda radni dan voditelja stožera?

Radni dan započinje jutarnjim informiranjem o aktualnostima i epidemiološkom stanju na nacionalnoj i lokalnoj razini. Pratimo sve novosti po pitanju odluka, mjera, uputa i preporuka Stožera civilne zaštite RH i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, analiziraju se informacije o koronavirusu objavljene u tiskanim i digitalnim medijima pri čemu se posebna pozornost posvećuje objavama koje se tiču Koprivničko-križevačke županije. Informacije o aktualnom stanju potom se raspravljaju na internom kolegiju sa županom Darkom Korenom i najbližim suradnicima koji su uključeni u rad županijskog Stožera. Sukladno kretanjima i dinamici te epidemiološkoj situaciji koja se valorizira na temelju informacija dobivenih od ravnateljice, ujedno i glavne epidemiologinje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Koprivničko-križevačke županije Draženke Vadle, planiraju se dnevne aktivnosti te se odlučuje o potrebi sazivanja koordinacije Stožera civilne zaštite Koprivničko-križevačke županije. Tijekom dana komuniciramo sa svim ključnim dionicima unutar sustava, koordiniramo aktivnosti sukladno definiranim područjima djelovanja, rješavamo operativne zadatke i upite građana te provodimo pristigle upute i odluke HZJZ-a i nacionalnog Stožera. Posao je izuzetno opsežan, dinamičan i nema radno vrijeme već smo na dispoziciji i u stanju aktivne pripravnosti i nakon redovnog radnog dana.

Na fotografiji: župan Koprivničko-križevačke županije Darko Koren, zamjenik župana i načelnik Stožera civilne zaštite Koprivničko-križevačke županije Ratimir Ljubić te njegova zamjenica i pročelnica Službe ureda župana Melita Ivančić

Koliko je ljudi uključeno u rad stožera?

Županijski Stožer okuplja sve relevantne čimbenike sustava zaštite na području županije, a sastaje se bilo u svojem užem ili širem sastavu ukoliko za to ima potrebe. U vrijeme najveće krize Stožer se sastajao svakog dana, a u nekim situacijama i dva puta dnevno kako bi promptno raspravili  informacije i donijeli pravovremene odluke. Uz načelnika stožera, velik operativni posao odrađuje zamjenica Stožera i pročelnica Službe ureda župana Melita Ivančić, a na sastancima su uvijek prisutni i ravnatelji županijskih zdravstvenih ustanova, voditelj Službe civilne zaštite te načelnik Policijske uprave Koprivničko-križevačke. Župan također po potrebi prisustvuje koordinacijama te aktivno sudjeluje u radu, ne samo konstruktivnim savjetima nego i velikim angažmanom oko realizacije donacija medicinske opreme i svega ostaloga što je potrebno za nesmetan rad Stožera. Ne smijemo zaboraviti ni pripadnike operativnih snaga, vatrogasce i članove HGSS-a koji također stoje na dispoziciji i angažmanom doprinose u cjelokupnom funkcioniranju sustava. Svi zajedno se nadopunjujemo te donosimo odluke koje su, smatramo, najbolje za sigurnost naših građana.

Koliko je teško balansirati između davanja informacija javnosti i skrivanja identiteta osoba, pogotovo u manjim sredinama?

Što se tiče komunikacije s javnošću, smatram kako Služba ureda župana koja je zadužena za komunikaciju s medijima, ključnim dionicima i ostalom zainteresiranom javnošću, radi odličan posao što se može vidjeti po broju informacija objavljenim na mrežnoj stranici Koprivničko -križevačke županije koja je i glavna informativna točka za sve aktivnosti i podatke vezane za koronavirus. Služba je do sada objavila 165 priopćenja i organizirala 40 konferencija za medije, a sve aktualne i provjerene informacije ažurno i promptno objavljuje odmah po primitku službenih rezultata nalaza testiranja uzoraka na COVID-19 infekciju. Na raspolaganju smo za sve vrste upita i sve su informacije transparentne, no što se tiče identiteta osoba koje su zaražene koronavirusom, ti su podatci tajni sukladno pozitivnim propisima RH,  Zakonu o zaštiti osobnih podataka  i Općoj uredbi o zaštiti podataka Europske unije te se ne iznose u javnost. Županijski Stožer je u tom pogledu preuzeo praksu Nacionalnog Stožera te prilikom informiranja javnosti o oboljelima definira geografsko-prostorno područje s kojeg osoba dolazi, no ne i samo mjesto prebivališta kako bi se zaštitila privatnost pacijenta.    

Koliko je važna pravovremena komunikacija i suradnja/je li to dovelo do korištenja nekih novih/bržih kanala komunikacije?

Županijski Stožer od samog početka pojave COVID-19 transparentno komunicira službene, istinite, pravovremene i provjerene informacije kako bi naši sugrađani imali siguran, kompletan i ažuran uvid u aktualnu epidemiološku situaciju. Suradnja s medijima je po tom pitanju vrlo korektna i zadovoljni smo angažmanom oko praćenja jer smo na početku epidemije više puta naglasili kako mediji imaju veliku odgovornost u sprječavanju širenja panike i dezinformacija koje su se nažalost pojavljivale. S obzirom da smo mrežnu stranicu Koprivničko-križevačke županije definirali kao centralnu informacijsku točku, sve su informacije objavljivane putem tog primarnog komunikacijskog kanala te putem službenih priopćenja i objava koje smo putem elektroničke pošte dostavljali na sve kontakte službene adreme. Za prezentaciju najvažnijih informacija organizirane su konferencije za medije na kojima su redovito sudjelovali stručnjaci iz zdravstvenog sustava te sustava sigurnosti kako bi građani imali detaljnu sliku o tome što se događa s epidemijom. Ostale komunikacijske platforme nisu korištene jer je analizom utvrđeno da medijske kuće objavljuju priopćenja Stožera u integralnom obliku odmah po primitku službenog priopćenja, stoga nije bilo potrebe ubrzavati komunikaciju pošto je ona bila gotovo trenutna.  Uz to, valja spomenuti kako je otvorena i posebna email adresa za sve upite na kojoj se primaju upiti vezani za koronavirus, dakle uz klasičan model javnog informiranja koristimo i model simetrične dvosmjerne komunikacije. Naravno, ukoliko se pokaže potreba za otvaranjem novih komunikacijskih platformi to ćemo i učiniti.          

Ocjena suradnje s drugim županijskim stožerima/nacionalnim stožerom/zavodima za javno zdravstvo?

U kontaktu smo sa Stožerom civilne zaštite Republike Hrvatske i kolegama iz drugih županijskih stožera, pratimo razvoj situacije i razmjenjujemo iskustva te se prilagođavamo na okolnosti s obzirom na tijek kretanja epidemije. Imamo vrlo dobru suradnju, no treba reći kako svaka županija zbog svojeg geografskog položaja ima svoje specifičnosti pa ondje gdje je zbog turizma fluktuacija ljudi veća, po prirodi stvari raste i potencijal za širenje zaraze. Ključno je na vrijeme reagirati, a prije svega naglasak staviti na daljnju edukaciju stanovništva te prevenciju, a u tom je pogledu svaki savjet ili iskustvo dobrodošao. Naša je Županijska uprava primjerice pokrenula vrlo važan projekt dodatne edukacije djelatnika u sustavu socijalne skrbi koji su stekli veće kompetencije o radu s korisnicima i pacijentima u uvjetima epidemije i ta iskustva ćemo rado podijeliti s drugima. 

Strahujete li od „drugog vala“?

Istaknuo bih da se Stožer zahvaljujući dobroj analizi situacije i planiranju, za „prvi val“ koronavirusa pripremio i nekoliko tjedana prije nego što se pojavio prvi slučaj zaraze u Hrvatskoj,  odnosno kada je sve ovo još bilo na početku i nitko nije znao da će doći do ovakve situacije. Prvi smo sastanak održali već 3.veljače sa jasnim smjernicama i planom što treba napraviti kako bi zdravstveni sustav županije i sve ostale službe bili spremni odgovoriti na prijetnju. Dakle uvijek smo korak ispred i spremni smo na sve scenarije pa tako i za potencijalni „drugi val“. Raspolažemo kvalitetnim zdravstvenim sustavom, dobro smo opremljeni i imamo sjajan kadar, posebice epidemiologe i infektologe koji su uz sve ostale zdravstvene djelatnike prvi na liniji obrane. Od prošlog tjedna u županijskom Zavodu za javno zdravstvo dostupna je i usluga serološkog testiranja za sve one koji žele utvrditi jesu li dosad bile izloženi koronavirusu. Do sada se testiralo desetak osoba, svi nalazi su negativni, a  testirali smo i stotinjak osoba iz koprivničkog Doma za starije i nemoćne osobe kako bi imali potpuni uvid u epidemiološku situaciju. U svemu ovome je važno što smo dobili povjerenje građana koji su zajedno s nama doprinijeli u borbi jer samo odgovornim ponašanjem ova situacija može doći priželjkivanom kraju.

Postoje li specifični izazovi s obzirom na Vašu županiju?

Kao i u cijeloj Hrvatskoj, najveća opasnost prijeti osobama starije životne dobi i kroničnim bolesnicima, stoga je važno i dalje očuvati zdravstveni i socijalni sustav. No moramo biti svjesni da ne postoji apsolutna zaštita, unatoč tome što maksimalno štitimo sve pacijente i korisnike  te striktno primjenjujemo epidemiološke protokole i mjere zaštite. Kao što sam i ranije spomenuo, veliku pozornost smo stoga usmjerili prema dodatnoj prevenciji kroz edukaciju u sklopu projekta „Zajednica u zajednici“. Pokrenuli smo ga na prijedlog Tima za pomoć, praćenje i nadzor u provedbi sprječavanja i suzbijanja epidemije COVID-19 u koprivničkom Domu za starije i nemoćne osobe i njime smo kroz interaktivna predavanja educirali djelatnike Doma i sve pružatelje usluga smještaja za starije i nemoćne osobe na području naše županije kako provoditi epidemiološke mjere suzbijanja širenja COVID-19 infekcije među korisnicima i zaposlenicima. Izuzetno smo zadovoljni rezultatima, a kroz edukaciju je prošlo oko 250 zaposlenika. Vjerujem kako je edukacija bila od velike koristi te da će sustav nakon toga biti još sigurniji.