Tema savjetovanja je: Nacrt prijedloga zakona o dopuni Zakona o reviziji.
Opis savjetovanja: Zakon o reviziji („Narodne novine“, br. 127/17., 27/24. i 85/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) stupio je na snagu 1. siječnja 2018., a uređuje obavljanje revizorskih usluga, osobe ovlaštene za obavljanje revizorskih usluga, uvjete za obavljanje revizorskih usluga, izdavanje i ukidanje odobrenja za rad osobama ovlaštenim za obavljanje revizorskih usluga, registre, revizijski odbor, sustav nadzora i javnog nadzora nad osobama ovlaštenim za obavljanje revizorskih usluga, nadzor nad drugim subjektima nadzora, Hrvatsku revizorsku komoru te nadležno tijelo – Ministarstvo financija i njegove ovlasti.
Važećim Zakonom je u Republici Hrvatskoj provedena revizijska reforma i reorganizacija sustava revizije, tako što je Ministarstvo financija postalo nadležno tijelo za nadzor nad ovlaštenim revizorima i revizorskim društvima. Odbor za javni nadzor revizije prestao je sa svojim radom, dok Hrvatska revizorska komora nema više nadzornu ulogu, ali ima određene javne ovlasti (prijevod na hrvatski jezik Međunarodnih revizijskih standarda, izrada nacionalnih revizijskih standarda za obavljanje drugih revizorskih usluga koje nisu obuhvaćene Međunarodnim revizijskim standardima i ostalim standardima koje izdaje Međunarodni odbor za računovodstvo (IFAC) i davanje njihova tumačenja, organiziranje i provođenje revizorskog ispita i dr.).
Do sada, važeći je Zakon izmijenjen i dopunjen dva puta, između ostalog, radi provedbe mjera iz drugog Akcijskog plana za liberalizaciju tržišta usluga. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24.) prenesene su odredbe Direktive (EU) 2022/2464 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. prosinca 2022. o izmjeni Uredbe (EU) br. 537/2014, Direktive 2004/109/EZ, Direktive 2006/43/EZ i Direktive 2013/34/EU u pogledu korporativnog izvještavanja o održivosti (Tekst značajan za EGP) (SL 322/15, 16.12.2022.).
Ovim Prijedlogom zakona proširuju se razlozi za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru i na slučajeve kada ovlašteni revizor na bilo koji način onemogućuje provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je propisano i za revizorska društva.
Nadalje, važećim Zakonom obveza stalnog stručnog usavršavanja u dijelu zakonske revizije i drugih revizorskih usluga uređena je na način da stalno stručno usavršavanje, unutar neprekinutog razdoblja od tri godine, za sve ovlaštene revizore, započinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca. Nadalje, propisano je proporcionalno smanjenje broja sati stalnog stručnog usavršavanja prema broju mjeseci računajući od početka izvještajnog razdoblja do kraja mjeseca u kojem je izdano odobrenje za rad postalo izvršno. Proporcionalno smanjenje odnosi se na ukupan broj sati koje ovlašteni revizor mora skupiti u trogodišnjem razdoblju, na obvezu skupljanja sati na godišnjoj razini te na strukturu koju mora ostvariti na trogodišnjoj razini. Važećim Zakonom je utvrđeno na koji način će se proporcionalno smanjivati sati stalnog stručnog usavršavanja.
Ovim Prijedlogom zakona mijenjaju se odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br. 27/24.) i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br., 85/24.) na način da se produljuje razdoblje primjene novog modela stalnog stručnog usavršavanja u dijelu zakonske revizije i drugih revizorskih usluga. Naime, predmetnim zakonima uređeno je da razdoblje stalnog stručnog usavršavanja prema novom modelu započinje 1. siječnja 2025. Ovim Prijedlogom zakona propisuje se primjena novog modela od 1. siječnja 2026.
Savjetovanje je otvoreno do 14.11.2024., a dostupno na poveznici: https://esavjetovanja.gov.hr/Econ/MainScreen?EntityId=28856.