Medium Hzz 3  Panel

KONFERENCIJA ŽUPANIJA: Globalna konkurentnost hrvatskih županija: Izazovi, prilike i strategije razvoja

09.10.2025 07:03

Kako županije mogu postati globalno konkurentne pitanje je na koje se odgovor tražio na istoimenoj panel raspravi održanoj na Konferenciji županija u srijedu, 24. rujna u zagrebačkom Hotelu Antunović.

Na panelu su sudjelovali Vlatka Mlakar, pročelnica Upravnog odjela za javnu nabavu i fondove EU Krapinsko-zagorske županije, Cinzia Zubin, pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo Istarske županije, Ana Čulo, načelnica Sektora za investicije pri Ministarstvu gospodarstva i Sani Ljubunčić, načelnik Sektora za potpore i poduzetničku infrastrukturu pri Ministarstvu gospodarstva.

Uloga Ministarstva gospodarstva u regionalnoj konkurentnosti

Govoreći o načinu na koji Ministarstvo koordinira i potiče razvoj regionalne konkurentnosti, Sani Ljubunčić je istaknuo da je Ministarstvo gospodarstva nadležno za jačanje na nacionalnoj, ali i regionalnoj razini.

"Ministarstvo konstantno osigurava programe i sredstva za jačanje konkurentnosti, pogotovo otkad je Hrvatska članica Europske unije. Hrvatska je već od 2005./2006. godine, kada je počeo taj princip potpora, nastojala prilagoditi svoje programe", rekao je Ljubunčić i dodao da je Ministarstvo gospodarstva nadležno i za razvoj poduzetničke infrastrukture.

Danas je registrirano više od 300 poduzetničkih zona koje su, kako navodi Ljubunčić, verificirane tako da imaju infrastrukturalnu organiziranost, prometno su povezane i imaju sve što je potrebno da funkcioniraju.

"Činjenica je da regionalni razvoj ovisi i o samim regijama. Općenito, razina hrvatskog gospodarstva i tehnološkog razvoja raste. Kad gledate broj zaposlenih po tim zonama, 80 posto od tog broja se nalazi u području kontinentalnih regija, dok je u primorskom dijelu taj postotak 20 posto, što je logično jer su morske regije više usmjerene na turizam. Sjeverna Hrvatska je relativno mala regija i od svih tih zaposlenih gotovo 40 posto je u toj regiji", rekao je Ljubunčić.

Definicija i primjena pojma globalne konkurentnosti

O tome kako se definira globalna konkurentnost na razini županije i što ona konkretno znači za određeni kraj, Vlatka Mlakar je objasnila da globalna konkurentnost konkretno znači sposobnost ravnomjernog sudjelovanja naših roba i usluga, ravnopravna utrka naših gospodarstvenika na svjetskim tržištima.

"Rekla bih da je naše gospodarstvo konkurentno, ali mi ih moramo dodatno pratiti i biti im potpora u razvoju", istaknula je Mlakar.

Na pitanje o aktivnostima poput međunarodnog brendiranja županije i sudjelovanja na investicijskim sajmovima, Cinzia Zubin je pojasnila:

"Osim razvojne agencije nudimo i poduzetničke inkubatore i 18 potpuno opremljenih poduzetničkih zona. Infobip je naš najbolji dokaz da lokalna ideja može prerasti u globalnu priču – imamo talent i imamo infrastrukturu za razvoj", napomenula je Zubin i dodala je da drugi trak Istarskog ipsilona puno znači i za gospodarstvo, to je strateški projekt i za turizam, ali i za poduzetnike te da žele Istru brendirati kao ICT regiju, a ne samo turističku.

Nacionalni plan za poticanje ulaganja

Ana Čulo predstavila je mjere iz Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana za poticanje ulaganja. Naime, Nacionalni plan podijeljen je u tri mjere. Prva se tiče rada na poslovnoj klimi, druga se tiče operativne podrške na nacionalnoj razini, a treća se odnosi na regionalnu razinu.

"Pokrenuli smo HIT projekt, koji zapravo radi HAMAG-BICRO, ali će Ministarstvo regionalnog razvoja, Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo demografije biti uključeni", rekla je Čulo i dodala da se često  govori da bi ljudi rado u svojoj županiji vidjeli proizvodnju, ali po trendovima ulaganja u proizvodnju padaju, a fokus je više na privlačenju istraživanja i razvoja. Donosioci odluka nisu isti koji se targetiraju za proizvodnju kao za istraživanje i razvoj.

Govoreći o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja koje su donesene krajem 2024. godine, Sani Ljubunčić je rekao da se Zakon se uskladio s određenim pravilima, a pravila su jaka s Generalnom upravom za carinu i financije te se sve moralo prilagoditi.

Vlatka Mlakar opisala je kako Krapinsko-zagorska županija radi na brendiranju i sudjeluje na investicijskim sajmovima.

"Mi smo se 2019. godine počeli predstavljati na sajmovima. Već te godine smo bili u Londonu, tamo se skupljaju predstavnici svjetske ekonomije, postigli smo dobre rezultate i dobro se predstavili. Mjere iz Ministarstva su odlične, ali razvijamo vlastite alate za promociju, tako imamo tradicionalnu investicijsku konferenciju. Ove godine imamo titulu europske investicijske regije", pohvalila se Mlakar.

Privlačenje i zadržavanje kvalitetne radne snage

Što se tiče konkretnih aktivnosti koje županije poduzimaju kako bi zadržale visokokvalitetnu radnu snagu, ključni je čimbenik privlačenje investicija.

"Bilo bi nam zanimljivo u području privlačenja investicija raditi na tome da nam dođu investicije koje će nam privući i vratiti radna mjesta i ljude. To radimo i kreiranjem naše javne politike jer stvaramo bolje uvjete za život. Prva i osnovna stvar je dobro plaćen posao i zato želimo takve investicije. Znamo da ne možemo privući velike telekomunikacijske, farmaceutske ili istraživačke tvrtke, nego neke koje nisu tako velike ali imaju značajan udio u gospodarstvu", zaključila je Mlakar.

Za kraj, Sani Ljubunčić i Cinzia Zubin zaključili su da je suradnja državne i regionalne razine vrlo dobra. Puno se tema otvara, stvara, a puno ih i zaživi.

Foto: Kristijan Toplak.